Летопис о Чуми у Стражи

Чума у Новом Брду – глад, страх и фреска која опомиње

Ко је бар једном ушао у стару цркву Свете Петке у селу Стража, недалеко од Новог Брда, не може да не примети чудан и помало језив детаљ: уз ноге Светог Харалампија, у ланцима је приказана мрачна прилика — Чума, персонификација куге.

Стари су је описивали као оронулу жену рашчупане косе и буљавих очију, која ноћу улази у куће, најчешће преко тавана или кроз димњак, носећи земљани лонац са „стрелама смрти“. Њене жртве биле су људи и стока, а посебно мала деца. Зато је и остала изрека: „однела га ко чума ђецу“.

Глад и болест – два јахача Апокалипсе у Новом Брду

Историјски записи сведоче да је у годинама пред пад српске средњовековне државе овај крај често погађала глад. Летописи бележе да је 1456. била „велика глад“, али и „куга по целој земљи“. Чак и много раније, у пролеће 1436, Ново Брдо и Босну захватио је талас заразе, због чега је Дубровник морао да уводи карантине.

Куга, или „Црна смрт“, стизала је са разних страна: са истока преко Цариграда, Сера и Скопља, или са југа преко Дубровника и трговачких путева који су водили право у срце рударског града. Она није правила разлику између богатих и сиромашних, рудара и властеле, Срба и странаца — косила је све подједнако.

Како су се људи бранили од чуме

Поред молитве, заштиту су тражили и у својим заштитницима – светитељима. Свети Харалампије је у народу поштован као чувар од куге, па је често приказиван како држи Чуму оковану у ланцима, као у Стражи. Поред њега, насликан је и Свети Модест, заштитник стоке, јер је сточарство било главно занимање мештана.
Било је и бројних народних веровања: домаћица није смела да остави неопране судове преко ноћи, јер би Чума „загребала“ посуђе својим прљавим ноктима и затровала храну.

Ново Брдо – град који је преживео много, али не и Чуму

У другој половини 15. века, након турског освајања, Ново Брдо је наставило да трпи ударце – рударске несреће, поморе и исељавања. Летописи бележе 1468. као годину новог „смртоносија“ у граду и околини.

Данас о томе сведоче пожутели записи и понека фреска у забаченим црквицама. А у народу, реч „чума“ и даље живи — не само као назив за болест, већ и као симбол изненадне, неумољиве несреће.

Тако се у Стражи, на једном малом зиду, сачувала иконична опомена: и када мислимо да смо господари свог живота, понекад дођу невидљиви гости који нас подсете колико је људска судбина крхка.

Срећко М. Мартиновић
smArt⁰⁸|²⁵

Коментари

Популарни постови са овог блога

Од безнађа до ослобођења: Косовска прича која инспирише

ВЕРНИ ДО КРАЈА

Св. Јован - Од Косова, преко Русије и Кине до Америке