Феризово поље
Феризово поље: прича о харачу, неправди и шљивама што памте
Када би се кроз уско каменито седло спустио низ стрмине Зебинца ка равници где се шљиве пресамићу под родом, човек би могао помислити да је дошао у мирно место, где векови тихо хрчу под земљом. Али ту, у том једном пољу, које и данас мештани зову Феризово поље, земља као да памти кораке тешке, потказане и проклете.
Кажу стари, није то име од милоште ни по каквом добротвору. Не, било је то по неком Аги Феризу - турском харачлији, коме ни жетва ни сабах нису били довољни ако у ћупу не звекне и више него што му припада.
Харач - та тешка реч којом се вековима мерила слобода оних који нису припадали победиоцу. У Османском царству, то није био обичан порез. Био је то симбол покорности, обележје верске и друштвене подређености. Док су муслимани уживали пореске олакшице, хришћани и Јевреји, као „заштићени народи“ – зимије, морали су плаћати харач (џизју), као и земљишни порез (хараџ), који је временом постао тежи од самог живота.
Харачлије, домаћи потурице, често бивши јањичари, знали су свачије међе и све нерасправљене заветрине. Под чадором су седели, уређено, под строгом контролом харач-ефендије. Ни мито ни молба нису пролазили, јер је пропис био јасан: нема попуштања. Али у пракси, био је то други свет. Где царски ферман престаје, почиње човечија похлепа.
Султани су у првим столећима знали: ко у име вере убира порез, тај лакше шири ислам од проповедника. И заиста, многи су крст оставили и сабах прихватили не из вере, већ из нужде. Јер, бити муслиман - значило је ослобођење од харача.
А онда је царство остарело. Харач су почели да плаћају и муслимани. Свако ко има њиву, главу, кућу, овцу. Нема више повлашћених. И у то време, негде у срцу Косова, тамо код Зебинца, појавио се Ага Фериз.
Казивање каже: био је то човек без милости. Све што је зрело у пољу, било је његово пре него се и ожњело. Људе је пописивао по гушама, а порез рачунао по зноју. Нико му није смео приговорити - ни домаћин ни поп. Кажу, није се либио ни да отме шљиву из туђе руке, па и душе кад затреба. И док су харачлије другде бар знале за ред и меру, Фериз није имао границе.
До дана кад су му мештани - у тишини, у сенци шљиве - пресудили. Не из освете, већ из нужде. Јер кад власт изгуби меру, народ узме правду у руке. Ту, на том месту, где су му се последњи кораци у шљивику измешали с крвљу и прашином, поље је добило име: Феризово.
Сећање је остало у народу, не у књигама. Ниједан судија то није записао, ниједан поп то није проповедао, али поље и даље зову исто. И шљиве, веле, на том месту прве сазру, али и прве омркну без птица. Као да и даље нешто памте.
Уредио: smArt⁰⁶|25
[Према казивању Новице Балића из Зебинца, пуковника у пензији]
Коментари
Постави коментар